WPŁYW ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH NA ROZWÓJ DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
„Plastyka jest formą wyrażania pragnień, nadziei, zwątpień, radości i smutków oraz najbardziej fantastycznych marzeń” (S. Popek).
Plastyka, literatura dziecięca czy muzyka to podstawowe obszary, w których dziecko może rozwijać swoje potrzeby estetyczne.
Dzięki plastyce czy rytmice mały człowiek może doświadczać różnych rodzajów sztuki, a to z kolei pozwala dziecku kształtować swój własny sposób ekspresji właściwy dla wieku dziecka.
Wychowanie plastyczne w przedszkolu odgrywa szczególną rolę, gdyż rozwija i wzbogaca możliwości artystyczne dziecka.
Im więcej dziecko ma sposobności do aktywności plastycznej w przedszkolu, tym mocniej rozwija się u niego poczucie estetyki. Twórczy nauczyciel powinien stwarzać dziecku okazje do korzystania z różnorodnych materiałów, tworzyw, środków wyrazu. Jednak, by u dziecka takie zainteresowanie i zamiłowanie się rozwinęło, potrzebne jest wyposażenie małego człowieka w pewne umiejętności plastyczne takie jak:
- Wycinanie różnych materiałów,
- Lepienie z plasteliny i innych mas plastycznych,
- Różnego rodzaju stemple na papierze,
- Malowanie wszelkiego rodzaju farbami i narzędziami do malowania tj. pędzle, gąbki, szpachelki itp.,
- Rysowanie kredkami, pastelami, flamastrami ,kredą itp.,
- Konstruowanie z elementów przyrody i materiałów przemysłowych.
Każde dziecko jest inne i posiada różne uzdolnienia artystyczne oparte na swoich zainteresowaniach. W chwili gdy dostarczamy dziecku różne materiały , narzędzia i środki, a następnie pokazujemy mu wiele możliwości ich wykorzystania, to rozwijamy u niego pomysłowość i wyobraźnię.
Dzieci lubią doświadczać, badać, eksperymentować i łączyć różne techniki. Właśnie wtedy ich wyobraźnia pozwala na tworzenie wizji świata fikcji i marzeń dziecięcych, w którym karton to zamek, pojemniczek po jogurcie staje się szkatułką, a skarpetka smokiem z lasu.
Przedszkole to okres dziecka, w którym rozwój plastyczny zaczyna się rozwijać i kształtować. Działania dziecka rozpoczynają się od tych pierwszych, nieskoordynowanych pociągnięć i maźnięć kredką po papierze przez rysunki bogatsze w treść, bardziej realne, ukazujące wewnętrzne przeżycia dziecka. By zachować oryginalność twórczą naszego malucha powinniśmy pamiętać, aby zawsze pozostawiać mu możliwość wyboru sposobu i stylu pracy, bo każde dziecko bez względu na uzdolnienia plastyczne, gdy tworzy jest szczęśliwe, radosne i dumne z tego co robi.