Czym jest integracja sensoryczna (SI) ?

 Co to jest integracja sensoryczna (SI)?      

 

       Integracja sensoryczna jest wielopoziomowym procesem, w którym nasz mózg rozpoznaje, segreguje i interpretuje doznania płynące ze zmysłów oraz porównuje je z doświadczeniami zdobytymi wcześniej. To bardzo ważny proces, od niego zależy nasza relacja z otoczeniem. Poprzez zmysły uczymy się o licznych prawach rządzących tym światem. Gdy proces ten przebiega prawidłowo potrafimy prawidłowo określić siebie względem otoczenia, reagować adekwatnie do sytuacji, uczyć się i rozwijać w najbardziej optymalny sposób.

       Wrażenia sensoryczne odbierane są przez układ przedsionkowy (doznania płynące z ruchu), układ proprioceptywny (bodźce z mięśni, stawów czy ścięgien), układ dotykowy, smakowy ,wzrokowy, słuchowy i węchowy. Trzy pierwsze układy są bazowe, ponieważ rozwijają się najwcześniej. Na tej bazie rozwijają się kolejne układy.

       Twórczynią teorii integracji sensorycznej jest Jean Ayres, terapeuta. psycholog i pracownik naukowy Uniwersytetu Kalifornijskiego w USA. Wykazała w swoich badaniach związek pomiędzy procesem integracji sensorycznej i procesem uczenia się. Stworzyła całą baterię testów do diagnozy procesów integracji sensorycznej. Do Polski metoda zawitała w latach 90.

       Poniżej lista symptomów mogących wskazywać na problemy w obszarze integracji sensorycznej:

  • Nadmierna ruchliwość – dziecko jest stale w ruchu, biega, skacze,
  • Duży lęk przed upadkiem czy wysokością, niepokój przy odrywaniu kończyn dolnych od podłoża (wejście na schody, wyższe krzesło czy drabinki ),
  • Duże problemy z odnalezieniem się w nowym otoczeniu, nadmierna stałość w upodobaniach, niechęć do zmian,
  • Słaba równowaga (częste potykanie, przewracanie),
  • Częste mylenie kierunków, stron ciała, trudność w ocenie odległości,
  • Trudności z czytaniem i pisaniem, częste mylenie, odwracanie wyrazów, trudności w przepisywaniu z tablicy,
  • Kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie,
  • Nadmierna i szybka męczliwość,
  • Unikanie huśtawki, karuzeli lub przeciwnie długie i trudne do przerwania korzystanie z tych aktywności,
  • Duże wahania nastroju, częste obrażanie się, wybuchowość,
  • Problemy w nabywaniu nowych umiejętności (łapanie, rzucanie piłki, jazda na rowerze ),
  • Nadmierna reakcja na dźwięki (zatykanie uszu, niepokój, szybka rozpraszalność dźwiękami z otoczenia).
  • Niepokój, duża płaczliwość, problemy ze snem,
  • Trudności w spożywaniu posiłków (wąski repertuar żywieniowy, , trudności z żuciem i przełykaniem, preferencja wybranych konsystencji),
  • Nieprawidłowa tolerancja zabiegów pielęgnacyjnych (obcinanie włosów, paznokci, mycie zębów, twarzy, smarowanie kremem, czesanie),
  • Trudność z utrzymaniem pozycji siedzącej przez dłuższy czas (podpieranie głowy, pokładanie się na stoliku, przekręcanie się w jedna stronę, wiercenie),
  • Trudności w koncentracji,
  • duża potrzeba asekuracji, niepewność przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów,
  • Nieumyślne, częste wpadanie na ludzi czy przedmioty,
  • Niewłaściwy chwyt przyborów pisarski,
  • Unikanie baraszkowania, zabaw kontaktowych z rodzeństwem czy rodzicami,

       Jeśli jakieś zachowanie dziecka niepokoi rodziców warto skonsultować się ze specjalistą, aby ustalić jakiej formy pomocy potrzebuje dziecko. Bardzo ważne jest również to, aby takiej pomocy nie odkładać na później. Im wcześniej problem zostanie rozpoznany tym szybciej pomożemy i utorujemy dziecku drogę do prawidłowego rozwoju.

Autor: Joanna Korona, fizjoterapeuta, terapeuta SI

Czym jest integracja sensoryczna (SI) ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Call Now Button